loading...
ای آهن
ای آهن بازدید : 19 پنجشنبه 04 اردیبهشت 1399 نظرات (0)

اسکلتی که در ساختمان سازی های مختلف وجود دارد معمولاً از جنس بتن یا فلز می باشد که هر کدام از آنها ویژگی خاص خود را دارند و تفاوت هایی با هم دارند . معمولاً در بیشتر ساختمان سازی های مدرن از سازه های بتنی استفاده می‌کنند که اجزاء افقی آن میله ها و عمودی را ستون ها تشکیل می دهند.

مقاوم کردن هرگونه ساختمانی وابسته به افزایش پایداری و مقاوم سازی سازه های بتنی و فلزی است و انواع مختلف سازه ها در ساختمان سازی وجود دارد که با آگاهی از مزایا و معایب آن ها می توانید بهترین انتخاب را برای سازه مد نظر خود داشته باشید تا هنگام بروز حوادث و خطرات مختلف تا حد قابل قبولی خسارت کاهش پیدا کند.

به طور کلی دو نوع اسکلت فلزی و بتنی داریم که تفاوت آن ها در قاب ساختمان و توده سخت می باشد به این صورت که قاب هرکدام از این سازه ها از اجزای جداگانه ‌ای تشکیل شده است که معمولاً قطعات نازکی هستند و بدنه ساختمان را تشکیل می‌دهند که این بدنه یا محصور شده و یا دارای محتویات مختلفی است که داخل آن توده سخت قرار دارد که به طور کامل از یک ماده بخصوصی ساخته شده است. در ادامه با انواع سازه های بتنی و سازه های فلزی آشنا خواهید شد.

 

تفاوت اسکلت بتنی و فولادی

 

 سازه های سازه بتنی

این نوع سازه ها از متداول ترین نوع ساختمان سازی مدرن در سطح بین المللی هستند و یک اسکلت بتنی قاب این سازه ها را تشکیل می‌ دهد و همانطور که اشاره شد این میله ها اعضای افقی و ستون ها اعضای عمودی هستند . ساختمان هایی که دارای قاب و اسکلت بتنی هستند با انواع مختلف پوشش ها می توانند روکش شوند و این مواد روکش می ‌تواند شامل ورق های سنگی، پنل های آلومینیومی، شیشه و حتی نمادهای سرامیکی باشند و چون برای تحمل بارهای سنگین طراحی می شوند در ساختمانهای با دیوارهای آجری و سنگی هم می توان آن ها را قرار داد.

 

 سازه های فلزی

در زمینه های مختلف از فلزات استفاده های متنوع و مفید می شود که از جمله آنها سازه های فولادی و آلومینیومی، جواهرات، سازه های فولادی و غیره هستند . از جمله نقطه ذوب بالا، مقاومت، انعطاف پذیری، هدایت الکتریکی و حرارتی باعث کاربرد چشمگیر فلزات در انواع مختلف سازه ها شده است و استحکام سازه های فلزی بسیار قابل توجه است.

 

 سازه های فلزی

 

تفاوت قیمت اسکلت فلزی با بتنی

با توجه به هدفی که دنبال می کنید استفاده از نوع سازه و اسکلت متفاوت خواهد بود. بسیاری از افراد معتقد هستند که اسکلت های بتنی قیمت کمتری دارند اما در عوض هزینه‌ های جانبی آنها باعث می‌شود که در نهایت قیمت بیشتری نسبت به اسکلت های فولادی و فلزی داشته باشند. برخی دیگر برعکس این را تصور می کنند. ولی شرایط مختلف رطوبت، آب و هوای خشک و گرما، زلزله خیز بودن و غیره و همچنین درخواست کارفرما و سایر موارد در انتخاب نوع اسکلت فلزی و بتنی تأثیرگذار خواهد بود.

 

 قیمت اسکلت بتنی ساختمان

برای اینکه قیمت اسکلت بتنی ساختمان را محاسبه کنید باید اول از همه هزینه میلگرد ها را بدانید و به این نکته توجه داشته باشید که در هر متر مربع تقریبا 45 کیلوگرم میلگردنیاز دارید و با توجه به موقعیت جغرافیایی، ابعاد ساختمان و نقشه ای که دارید احتمال کم و زیاد شدن این مقدار وجود دارد .

هزینه میلگرد = مساحت زیر بنای ساختمان* میلگرد مصرفی در هر متر مربع * هزینه یک کیلوگرم میلگرد

هزینه دستمزد اسکلت بتنی*مساحت زیر بنا = حق الزحمه

هزینه خرید و اجرای بتن = قیمت بتن در هر تن *میزان بتن مصرفی به ازای هر متر مربع * زیر بنای ساختمان

 بنابراین اگر مقایسه‌ ای بین قیمت اسکلت فلزی و بتنی انجام دهید متوجه خواهید شد که اسکلت های فلزی نسبت به اسکلت های بتنی 70 درصد گرانتر هستند و مدت زمان عملیات اجرایی اسکلت بتنی در برابر اسکلت فلزی سه برابر بیشتر است.

 

 اسکلت بتنی ساختمان

 

ارزانترین اسکلت ساختمان

سقف تیرچه بتنی ارزان ترین سقف در بازار است و بعد از آن سقف تیرچه کرومیت ، کامپوزیت می باشند. سقف عرشه فولادی ، دال تخت، دال مجوف نیز از گران ترین سقف ها می باشند.

 

قیمت اسکلت فلزی ساختمان

تیرآهن و آهن های مصرفی در این اسکلت به ازای هر متر مربع در حدود بین 85 تا 130  کیلو گرم است که در این جا 85 کیلوگرم را مدنظر قرار می دهیم.

هزینه دستمزد اسکلت فلزی برای هر کیلوگرم در حدود 800 تومان است.

مقدار بتن مصرفی در پی و سقف ها در حدود 0٫35 تن برای هر متر مربع است.

191250000=500*85*4500 هزینه آهن آلات

34000000 =85*500*800 هزینه دستمزد اسکلت فلزی

هزینه خرید و اجرای هر تن بتن با مقاومت C30 در حدود نود و شش هزار تومان است.

16800000 =96000*0٫35*500 هزینه خرید و اجرای بتن

جمع کل اسکلت فلزی با این زیربنا 242050000 تومان است که اگر تقسیم بر مساحت زیر بنا شود برای هر متر مربع اسکلت فلزی عدد 484100 تومان است.

 

قیمت اسکلت ساختمان

 

قیمت اسکلت بتنی ساختمان

هزینه میلگرد = مساحت زیر بنای ساختمان* میلگرد مصرفی در هر متر مربع * هزینه یک کیلوگرم میلگرد

هزینه دستمزد اسکلت بتنی*مساحت زیر بنا = حق الزحمه

هزینه خرید و اجرای بتن = قیمت بتن در هر تن *میزان بتن مصرفی به ازای هر متر مربع * زیر بنای ساختمان

چنانچه اسکلت بتنی را برای 5 سقف و در مساحتی با زیر بنای 500 متر مربع بسازیم مصالح و مبالغ به این صورت است که:

قیمت میلگرد 4500 تومان و هزینه دستمزد که شامل آرماتور بندی و قالب بندی می شود متری 50 هزار تومان.

بتن مصرفی به ازای هر متر مربع 0٫8 تا یک تن است.

101250000 =500*45*4500 هزینه میلگرد

 25000000= 50000*500  هزینه دستمزد اسکلت بتنی

48000000= 96000*1*500 هزینه خرید و اجرای بتن

جمع کل هزینه اجرای اسکلت بتنی 174250000 تومان است که اگر تقسیم بر هر متر مربع شود عددی در این حدود 348500 تومان به دست می آید. 

 

مقایسه سازه های فولادی و بتنی در برابر زلزله

سازه های اسکلت بتنی وزن بالایی دارند و تحمل نیروی بیشتری نسبت به فلزی دارند و طول عمر سازه بتنی 50 تا 60 سال است و با گذشت زمان و گذر عمر افت پیدا می کند و امکان خرابی در اثر زلزله وجود دارد . اما سازه های اسکلت فلزی با بالا رفتن عمر کاهش مقاومت دارند. فولاد در برابر آتش سوزی مقاومت بالایی ندارد و مقاومت آن کم می شود.  ولی ساختمان های اسکلت بتنی مقاومت بالایی در برابر آتش دارند.

عملیات برش کاری، جوش کاری و حمل و نقل در مقایسه با اسکلت بتنی دقت و حساسیت بالاتری نیاز دارد و سرعت اجرای سازه های فلزی بیشتر است .

 

مقایسه سازه های فولادی و بتنی در برابر زلزله

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1531
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 93
  • آی پی دیروز : 62
  • بازدید امروز : 105
  • باردید دیروز : 130
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 486
  • بازدید ماه : 336
  • بازدید سال : 23,746
  • بازدید کلی : 55,832