loading...
ای آهن
ای آهن بازدید : 24 پنجشنبه 04 اردیبهشت 1399 نظرات (0)

معمولاً برای شروع پروژه‌های ساختمانی باید میزان مواد مصرفی برآورد شود تا هزینه ها محاسبه شده و از مشکلات احتمالی جلوگیری شود . همچنین لازم است مدت زمانی که برای ساخت پروژه مورد نیاز است و میزان مصالح و نوع آن تعیین شده باشد.

 

در این بین یکی از مهم‌ ترین مواردی که در ساختمان سازی اهمیت دارد و در هزینه ها تاثیر قابل توجهی خواهد داشت، قیمت میلگرد و میزان مصرفی میلگرد در ساختمان های مختلف خواهد بود و با توجه به اینکه ساختمان یک طبقه، دو طبقه یا سه طبقه باشد و یا بیشتر میزان میلگرد مصرفی محاسبه شده و قیمتها متفاوت خواهد بود. 

 

میلگرد مورد نیاز ساختمان های چند طبقه

 

 متره چیست؟

به میزان اندازه گیری مقدار مصالحی که در پروژه ساختمان سازی به آن نیاز است متره گفته می‌ شود که این پارامتر کاربردی می تواند در ساختن ساختمان ، تونل و یا پل قابل استفاده باشد.

میزان میلگرد مصرفی به ازای هر متر مربع بین 60 تا 67 کیلوگرم خواهد بود و مقدار فولاد سنگین مصرفی بین 3.5 تا 5.5 کیلوگرم می باشد. همچنین مقدار فولاد سبک 2 تا 3 کیلوگرم خواهد بود و با توجه به مواردی که گفته شد، میزان آهن مصرفی در هر متر مربع 7555000 کیلوگرم بر متر مربع می باشد.

علاوه بر اینها میزان سیمان و سایر مصالح هم اندازه‌ گیری می‌شود. ولی موردی که در این مطلب به آن اشاره خواهیم کرد میلگرد مورد نیاز ساختمان های مختلف در طبقات متنوع خواهد بود.

 

میلگرد مورد نیاز ساختمان های چند طبقه

 

 محاسبه میلگرد فونداسیون

برای اینکه میزان مورد نیاز میلگرد در ساختمان های یک طبقه، دو طبقه یا سه طبقه برآورد شود لازم است که مقاطع مورد نیاز در سقف و فونداسیون و ستون محاسبه شود و بعد برای تعداد طبقات محاسبات به صورت جداگانه انجام شود.

برای اینکه مقاطع را در پی ساختمان هم اجرا کنیم لازم است که به صورت عرضی، طولی و تقویتی این کار انجام شود. یعنی در فونداسیون ساختمان باید محاسبات را برای مقاطع به صورت طولی و عرضی داشته باشیم و مقاطع مربوط به تقویت پی هم برای استحکام بیشتر ساختمان می باشد.

 

محاسبه مقاطع طولی در پی

مقاطع طولی همان طور که از نامشان پیداست در طول محور پی اجرا خواهند شد. به این صورت که در ردیف های بالا و پایین و فوندانسیون قرار خواهند گرفت و برای محاسبه وزن میلگردی که در این قسمت به صورت طولی استفاده می شود، باید اول طول یک میلگردی که در محور قرار می‌گیرد را حساب کنیم و بعد با استفاده از فرمولی که مربوط به محاسبه وزن میلگرد است محاسبات دیگر انجام خواهد شد.

 

میلگرد مورد نیاز ساختمان های چند طبقه

 

 مقاطع عرضی در پی

برای تعیین طول مقاطع عرضی هم مثل مقاطع طولی باید عمل کنید، ولی عرض محور را در نظر بگیرید و دو عدد کاور را از آن کم کرده و عدد خم را به آن اضافه نمایید.

 

 مقاطع تقویتی در پی

برای این قسمت و تعیین وزن مقاطع تقویتی باید طول آرماتور در تعداد و وزن واحد طول ضرب شود و برای اینکه دقت و سرعت محاسبات بالاتر برود جدول بخصوصی برای مقادیر ریزمتره استفاده می‌شود.

 

نحوه محاسبات تعداد میلگرد مورد نیاز ساختمان های چند طبقه

با توجه به مواردی که گفته شد، چنانچه یک ساختمان سه طبقه داشته باشیم و تمایل داشته باشیم که تعداد میلگرد در پی این ساختمان را تعیین کنیم باید اول عمق حداقل فوندانسیون تعیین شود. برای این حالت باید تعداد طبقات را در عدد 10 ضرب کنید و عددی که به دست می‌آید را باید با 20 جمع نمایید. در ادامه محاسباتی را مشاهده خواهید کرد که با تغییر اعداد و ارقام و پارامترها مقدار میلگرد مورد نیاز ساختمانهای یک طبقه، دو طبقه و سه طبقه مشخص میشود.

(تعداد طبقات *10) + 20سانتی متر = عمق حداقل فونداسیون

3*10+20=50 سانتی متر (ترجیحا عمق پی کمتر از 50 سانتی متر نباشد)

و اگر بخواهیم که عرض حداقل نوارها را محاسبه کنیم باید که از این فرمول استفاده کرد:

(تعداد طبقات*20)+(20 تا 40سانتی متر)=حداقل نوارها

3*20+(20 تا 40 سانتی متر)=80 سانتی متر

حالا از دو فرمول زیر همراه با یک مثال موضوع را بیشتر توضیح می دهیم. این دو فرمول مربوط به مقدار بیشینه است

As1min=0.0025bd

As2min= (0.0018*b*h)/2

b عرض پی می باشد که آن را 150 سانتی متر در نظر گرفته ایم و معادل 1500 میلی متر است و h ضخامت پی است و آن را 100 سانتی متر در نظر گرفته ایم و d را به عنوان عمق موثر با 94 سانتی متر که معادل 940 میلی متر می شود.

 

میلگرد مورد نیاز ساختمان های چند طبقه

 

حدود تقریبی میلگرد مورد نیاز برای اسکلت ساختمان ها

معمولاً اسکلت ساختمان ها از جنس فلز و بتنی می باشد که مقدار میلگرد با توجه به نوع اسکلت و نوع آرماتور بندی متفاوت می باشد. اگر اسکلت فولادی باشد با مهاربندی بین 45 تا 65 کیلوگرم بر مترمربع میلگرد احتیاج است و چنانچه اسکلت بتنی باشد و دیوار برشی و قاب خمشی میزان 35 تا 45 کیلوگرم بر مترمربع میلگرد احتیاج است.

اسکلت فلزی : مقدار میلگرد مورد نیاز در ساختمانی با اسکلت فولادی با مهاربندی برابر با 45 تا 65 کیلوگرم بر متر مربع می باشد. این مقدار در اسکلت فولادی با قاب خمشی برابر با 65 تا 90 کیلوگرم بر متر مربع است.

اسکلت بتنی : مقدار میلگرد در هر متر مکعب بتن با قاب خمشی و دیوار برشی برابر با 35 تا 45 کیلوگرم بر متر مربع و در اسکلت بتنی بین 40 تا 55 کیلوگرم بر متر مربع می باشد. به طور کلی میانگین وزن ساختمان فولادی را می توان بین 245 تا 390 کیلوگرم بر متر مربع و میانگین وزن ساختمان بتنی بین 480 تا 780 کیلو گرم بر متر مربع در نظر گرفت.

 

میلگرد مورد نیاز ساختمان های چند طبقه

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1531
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 126
  • آی پی دیروز : 62
  • بازدید امروز : 147
  • باردید دیروز : 130
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 528
  • بازدید ماه : 378
  • بازدید سال : 23,788
  • بازدید کلی : 55,874